CrossArts Breda.

Dit was SPEEL! 2023: een zinnenprikkeld kunst- en cultuurprogramma van Stichting CrossArts in het Havenkwartier van Breda. 

Een verfrissend Kunstdoolhof van vezelhennep waar zeven weken lang door jong en oud is gespeeld.

Waar mensen door de kunst heen aan het denken zijn gezet over de geschiedenis én toekomst van dit gebied. 

CrossArts Breda.

Dit was SPEEL! 2023: een zinnenprikkeld kunst- en cultuurprogramma van Stichting CrossArts in het Havenkwartier van Breda. 

Een verfrissend Kunstdoolhof van vezelhennep waar zeven weken lang door jong en oud is gespeeld.

Waar mensen door de kunst heen aan het denken zijn gezet over de geschiedenis én toekomst van dit gebied. 

SPEEL! 2023 // 18 AUG – 1 OKT

Deze zomer toverde CrossArts het Havenkwartier om tot een magisch Kunstdoolhof van vezelhennep. Met als kloppend hart Blocks, een kleurige trekpleister ontworpen door kunstenaar Krijn de Koning, duurzaam gebouwd met o.a. steigers en trappen van de Rotterdamse Dakendagen.

Blocks was niet alleen een kunstwerk om te bekijken. De steigerconstructie voerde je langs vijf kubussen met elk een eigen inrichting en verhaal, waaronder in één van de kubussen Raamwerken. Een schitterende samenwerking met kunstenaar Tom Heerschop en Stedelijk Museum Breda.

Naast dat in het doolhof een tal van vaste kunstwerken waren te zien en beleven, was er ook een wekelijks wisselend programma. Zoals de Sunset Cinema, Radio Sueno en de voorlees- en spellenmiddagen.

SPEEL! is in het laatste weekend van september afgesloten met het Oogstgesprek, waarbij publiek en pioniers met elkaar in gesprek zijn gegaan over onderwerpen als stadmaken. Hoe maken we pioniersinitiatieven in CrossMark duurzaam onderdeel van stedelijke (her)ontwikkeling?

Als klap op de vuurpijl sloot SPEEL! af met twee avondopenstellingen in een sfeervol verlicht doolhof. Op de muren van machinehal Backer & Rueb projecties en soundscapes speciaal voor SPEEL! ontworpen door Hans Timmermans.

Per direct overnemen van coördinatie Marketing & Communicatie

Op het moment dat ik vlak na de opening eerste week september ben ingesprongen in SPEEL! was er per direct behoefte aan een frisse wind. De communicatie was ietwat wollig, afstandelijk en het campagnebeeld bestond uit enkel stockfotografie. Daarnaast werd – in de daadwerkelijke uitrol van het project – te weinig online gepost. 

Per direct zijn alle web- en socialemedia teksten door mij herschreven en heb ik al het campagnebeeld vervangen voor fotografie van de daadwerkelijke kunstmanifestatie. De externe perskit is opgeschoond, aangevuld en gedeeld met alle belanghebbenden.

In overleg met het externe marketingbureau heeft er een onmiddellijke retargeting van de doelgroepen plaatsgevonden. Lokale media is effectief, zowel online als offline, ingezet om het wekelijks wisselende programma breed onder de aandacht te brengen in Breda, Tilburg en Zuid-Holland. Daar waar de doelgroep zich bevindt. 

Samen met de Marcom medewerker hebben we flink geknald en gezorgd voor dagelijkse online zichtbaarheid op Instagram, Facebook én LinkedIn.

Resultaat

Het grootste deel van de bezoekers is uit deze omslag gekomen. Via Welkom in Breda en Kidsproof Breda en Tilburg heeft, zij het te laat voor écht goede resultaten, het gros van de bezoekers SPEEL! weten te vinden.

Daarnaast is de communicatie een stuk toegankelijker geworden. Hierdoor heeft er meer interactie plaatsgevonden en zijn het aantal volgers sterk toegenomen.

Afsluitend

Na afloop heeft er een evaluatie plaatsgevonden met directie en extern online marketingbureau, waaruit strategische wijzigingen en adviezen worden doorgevoerd door het projectteam voor de communicatie 2024 en daarna.

Kunstwerk, kunstinstallatie, gekleurde blokken, steiger, steigerconstructie, Krijn de Koning, blauwe lucht met witte wolken, blocks, blokken, moderne kunst
Foto's door Krijn de Koning en Edwin Wiekens